Home
Prowadzenie firmy nierozerwalnie będzie się wiązać z ryzykiem pojawienia się jakiś niezapłaconych należności. Jest to ryzyko, które należy przewidzieć w kontaktach z klientami, i trzeba też je uwzględniać przy tworzeniu planów biznesowych.
zadłużenie
Autor: Simon Cunningham
Źródło: http://www.flickr.com
Rzecz jasna nie powinno się zakładać, że kontrahenci przestaną płacić faktury, jednak życie pokazuje, że czasami się tak zdarza. Firmy nieprzygotowane na takie okoliczności niekiedy mogą mieć problemy, a jeśli zadłużenia się wystąpią, to warto wiedzieć, jak je sprawnie i skutecznie odzyskać. Problemy z wierzytelnościami mają różne przyczyny.



Czasami firma która zalega z płatnością ma po prostu problemy finansowe, w wyniku błędów w zarządzaniu czy jakiś innych okoliczności utraciła płynność i opóźnia dalej spłatę swoich długów. Czasami może się także zdarzyć, że właściciel z rozmysłem przeciąga zapłatę, jeśli nawet posiada odpowiednie środki na uregulowanie długów. W takich sytuacjach bez porządnej perswazji ciężko może być odzyskać pieniądze, na szczęście są metody na to, żeby zająć się tym skutecznie.

pieniądze
Autor: epSos .de
Źródło: http://www.flickr.com
W przypadku licznych firm z branży handlowej, współpracujących z wieloma kontrahentami ściąganie należności niekiedy być może dużym problemem. Jeżeli się ma parę tysięcy aktywnych klientów, którzy dokonują po kilkanaście zakupów co miesiąc, to do ręcznego posprawdzania wszystkich zobowiązań potrzebna by była armia pracowników. Z pomocą może tu przyjść informatyzacja, czyli zakup i wdrożenie jakiegoś oprogramowania do zarządzania wierzytelnościami. W sprzedaży jest parę takich programów, ich głównym zadaniem jest kompleksowa obsługa długów klientów.

Programy takie wspierają procesy windykacyjne na wszystkich etapach, dzięki czemu da się nimi znacznie prościej zarządzać. Dzięki rozbudowanym modułom do archiwizacji oraz rejestracji zdarzeń da się prowadzić szczegółową historię kontaktowania się z dłużnikami, począwszy od ich danych osobowych, a kończąc na wszystkich rozmowach i spotkaniach. Dzięki temu każdy pracownik firmy będzie mógł w łatwy sposób kontrolować zaległości, które występują u jej kontrahentów.